Hållbara investeringscase
Vårt huvudsakliga mål är att skapa en god långsiktig riskjusterad avkastning till andelsägarna och samtidigt bidra till en hållbar utveckling för samhället och miljön. För att möjliggöra detta integrerar Lannebo hållbarhet i investeringsprocessen då hållbarhetsfaktorer – miljö, sociala aspekter och bolagsstyrning (ESG) påverkar ett företags förmåga att generera långsiktig, uthållig tillväxt och lönsamhet. Här berättar vi mer om några hållbarhetscase där hållbarhetsmöjligheter har varit en del av investeringsbeslutet.
Hållbarhet som värdedrivare
På Lannebo ser vi det som avgörande att företag aktivt arbetar för en långsiktigt hållbar utveckling för att säkra sin position på marknaden. Det handlar inte bara om en skyldighet att agera ansvarsfullt mot omvärlden, utan även om att minimera risker och ta vara på möjligheter. Att inte ta hänsyn till våra investeringars påverkan på människor och miljö utgör en alltför stor risk rent ekonomiskt. Därför väver vi in hållbarhetsfaktorer redan från början i investeringsprocessen för att kunna fatta så välgrundade beslut som möjligt.
Förutom att identifiera hållbarhetsrisker, identifieras hållbarhetsmöjligheter i form av värdedrivare som utvärderas inom ramen för vår fundamentala analys. Syftet är att identifiera de drivkrafter som är relevanta för ett bolags framtida potential. Exponering mot dessa risker och möjligheter varierar mellan olika sektorer och enskilda bolag. Ur möjlighetsaspekten är vissa bolag bättre positionerade än andra för att utnyttja möjligheter som uppkommer i form av exempelvis förändrade regelverk eller trender drivet av klimatomställningen eller andra sociala drivkrafter. Hållbarhetsmöjligheter för bolagen kan exempelvis handla om att bolaget kan uppnå högre marginaler, utveckla nya intäktsströmmar och få ökad efterfrågan på vissa produkter till följd av hållbarhetstrender.
Här följer vi några exempel från våra portföljbolag där hållbarhet har fungerat som en positiv drivkraft för verksamheten.
Dynavox
Att kunna göra sig förstådd och kommunicera med omgivningen är en grundläggande mänsklig rättighet. Det svenska teknikbolaget Dynavox främjar kommunikationsförmågan hos människor med nedsatt möjlighet att läsa, tala och ta till sig information. Bolagets lösningar inom alternativ- och kompletterande kommunikation är avgörande för vårdpersonal och anhörigas förmåga att integrera med en vårdtagare, och användarens möjlighet att utrycka sin vilja tillbaka. Det finns flera anledningar varför en vårdtagare kan kämpa med sin möjlighet att göra sig förstådd, såsom ALS, autism, stroke eller svår olycka. Dynavox produkter har som mål att ge en röst tillbaka till de som tappat den eller har svårt att finna den. Helt enkelt en röst till de som behöver den mest.
Boliden
Koppar är en central resurs i omställningen till ett mer elektrifierat samhälle, vilket driver upp efterfrågan. Ett bolag som är väl positionerat att dra nytta av denna ökade efterfrågan är Boliden. Bland annat tack vare bolagets exponering för koppar och dess satsningar på hållbar och säker gruvdrift. Detta stärker bolagets långsiktiga tillväxtutsikter. Därtill har Boliden investerat i automationsteknik som förbättrar säkerheten för deras anställda och minskar risken för arbetsrelaterade incidenter. Bolaget har även satsat på eldrivna gruvmaskiner som bidrar till lägre utsläpp från gruvdriften.
SSAB
Stål är ett av industrins viktigaste material vilket gör det till ett viktigt material för samhällets funktion. Utan stål hade vi inte haft maskiner och verktyg – utan dessa inga byggnader, datorer, fordon och nästan inga råvaror. Vi är med andra ord beroende av stålet och produkterna som produceras utav stål. Dessvärre är traditionell tillverkning av stål en högutsläppande process. I takt med länders och företags åtagande att minska sina utsläpp, drivs efterfrågan på utveckling av ett mer lågutsläppande stål. SSAB är ett bolag med stora ambitioner att ställa om till en koldioxidfri stålproduktion. Även om det är en process som tar tid och kräver stora investeringar, så kan det ge viktiga konkurrensfördelar i form av att bolaget kan ta mer betalt och öka sina försäljningsvolymer i takt med att bolagets kunder vill eliminera koldioxidavtrycket i sina värdekedjor.
Elekta – Grön obligation
Ungefär 19 miljoner människor blir diagnostiserade med cancer varje år och med en växande och åldrande befolkning förväntas antalet stiga. Idag finns det stora skillnader i cancervården runt om i världen där låg- och medelinkomstländer ofta har lägre behandlingskapacitet, medan socioekonomiskt svagare grupper har sämre tillgång till behandling. Utmaningarna inkluderar bland annat otillräcklig fysisk och institutionell infrastruktur, underutvecklade hälso- och sjukvårdssystem, låg medvetenhet om strålbehandling och brist finansierings- och ersättningssystem. Att förbättra tillgängligheten till cancervård är centralt i Elektas strategi, och företaget har som mål att möjliggöra strålbehandling för ytterligare 300 miljoner människor. Målet är att minska dödligheten i cancer och andra icke-smittsamma sjukdomar med en tredjedel till 2030. Elektas senaste linjäraccelerator (linac) har varit avgörande för att uppnå detta, då den kombinerar hög precision med produktivitet. Via Elektas hållbarhetslänkade obligationer är målet att öka antalet linac-enheter med 825 på underbetjänade marknader, kopplat till obligationernas inlösenpris.
Trane Technologies
Amerikanska Trane Technologies är en ledande utvecklare och tillverkare av utrustning för uppvärmning, avkylning och ventilering av byggnader (i industrin ofta förkortat HVAC – ”heating, ventilation, air conditioning”). Att värma upp och kyla ned byggnader är en mycket energikrävande verksamhet. Av fastighetssektorns sammanlagda koldioxidavtryck (närmare 40% av all världens CO2 -utsläpp) står just HVAC för en betydande del. Trane Technologies har identifierat att det främst är användandet av bolagets produkter som bidrar till klimatpåverkan och de har därför satt upp mycket ambitiösa mål för att minska sina kunders CO2 -utsläpp. Bolaget har lanserat något de kallar ”The Gigaton Challenge”, med ambitionen att minska sina kunders CO2 -utsläpp med 1 miljard ton fram till 2030 (basår 2019). Genom kontinuerlig produktinnovation med stort fokus på energieffektivisering kan bolaget erbjuda sina kunder allt bättre lösningar – som bidrar till lägre utsläpp OCH lägre energikostnader för kunden. Det sistnämnda är viktigt då det ger kunden ekonomiska incitament att investera för att också förbättra klimatbelastningen. Kunden sparar pengar, Trane Technologies tjänar pengar och klimatet vinner.