Elbilar, skogar och hållbara affärer: Vi investerar för framtiden
UPM-Kymmene
Vi hade vårt andra möte med UPM-Kymmene inom ramen för Nature Action 100 där dialogen fokuserade på målsättning och ambition för att återställa biologisk mångfald samt vilken bedömning som görs för att identifiera naturrelaterade risker. UPM har en ambition om att ha nettopositiv påverkan på biologisk mångfald i sina skogar i Finland och Uruguay. För den finska skogen mäter de för närvarande nio indikatorer för att följa upp ambitionen, vilka inkluderar andel lövträd, död ved, skyddade områden, skogens ålder och struktur. Under senaste året visade samtliga indikatorer på en positiv trend och UPM utvärderar indikatorernas lämplighet och trovärdighet löpande. Vi tycker att UPM ligger långt fram i arbetet på biologisk mångfald. De största utmaningarna som kommit på tal hittills rör främst certifiering av skog från hela värdekedjan då det inte finns tillräckliga incitament för privata skogsägare att certifiera sina skogar enligt de vanliga standarderna. Vi kommer att ta vidare dialogen efter att Nature Action 100 har publicerat sitt benchmark senare i höst.
Micro Systemations AB
Pilotskolan – För Lannebo är det avgörande att ledning och styrelse har samma intressen som ägarna. När bolaget går bra och aktievärdet ökar, ska både vi som aktieägare och bolagets ledning samt styrelse belönas gemensamt – och omvänt. Detta kallas ofta för “pilotskolan”. Vi ser därför positivt på att styrelseledamöter köper aktier och att incitamentsprogram för ledningen är kopplade till eget ägande och aktiekursens utveckling. Ett exempel på detta är aktieprogrammet som nyligen beslutades av it-säkerhetsbolaget Micro Systemations AB på en extra bolagsstämma, som vi diskuterade med bolaget och röstade ja till. Programmet kräver att ledningspersoner själva investerar för att delta, vilket skapar en riskdelning med oss ägare, och att aktierelaterade mål uppnås över en treårsperiod för att utbetalning av rörlig ersättning ska ske. Som stor ägare hanterar vi och ger synpunkter på många liknande program varje år, och detta är ett effektivt sätt för oss att bidra till en god bolagsstyrning.
AB Volvo
Inom ramen för samarbetsinitiativet Nature 100 hade vi tillsammans med några andra investerare ett möte med SSAB under september månad som numera även är träffade av ett naturrelaterat samarbetsinitiativ, Spring, som drivs av PRI. Under mötet introducerade vi initiativets förväntningar och presenterade de investerare som ingår i gruppen. Detta engagemang kommer mycket lägligt, då Volvo just nu arbetar med att uppdatera sin hållbarhetsstrategi, där inköp av material och hänsyn till naturen har klättrat i betydelse för dem.
China Construction bank (CCB)
Inom ramen för samarbetet “Banks Investor Expectations” med IIGCC hade vi ett möte med CCB. Under mötet diskuterades bankens definitioner av gröna lån och ren energi. När det gäller gröna lån hänvisade banken till standarder framtagna av bland annat PWC. I diskussionen om ren energi framkom att banken inte betraktade naturgas som en ren energikälla. Vi berörde även fördelningen mellan olika gröna aktiviteter som CCB finansierar, där fokus främst ligger på grön transport, åtgärder för att återställa ekosystem, samt minskning av koldioxidutsläpp inom olika sektorer. Efter mötet efterfrågade vi ökad transparens i bankens offentliga rapportering gällande definitioner, samt gröna lån och investeringar.
KIA Corporation
Vi har haft ett möte med biltillverkaren KIA, ett bolag vi för närvarande valt att avstå från att investera i på grund av deras låga ESG-betyg från olika dataleverantörer. En av de främsta orsakerna till det låga betyget är brister i bolagsstyrningen, där KIA ägarstruktur spelar en central roll. Hyundai Motors äger 35 % av KIA, vilket betraktas som en kontrollerande andel och bedöms negativt ur ett aktieägarperspektiv. Andra faktorer som påverkar betyget negativt är frågor om produktsäkerhet, vilket vi fick klarhet i under mötet. Det visade sig att detta rörde sig om några äldre bilmodeller som inte längre finns på marknaden. Ur ett klimatperspektiv förvånades vi över KIA:s satsningar på elbilar och deras tillväxt i elbilsförsäljning i Europa, företaget räknar med att sälja över 70 % elbilar till den europeiska marknaden 2030. Dock saknar KIA ett konkret mål för när de kommer att upphöra med försäljningen av fossildrivna fordon, men deras investeringar, forskning och utveckling fokuserar enbart på el- och hybridbilar. Vi har även en pågående dialog med KIA angående deras försäljning av fordon till försvarsindustrin. Vi utvärderar omfattningen och karaktären av denna försäljning för att avgöra om bolaget strider mot våra exkluderingskriterier.