Elbilsvinnare vid sidan om Tesla
De förvaltare hos Lannebo som, i teorin, skulle kunna äga aktier i Tesla är Johan Nilke och Helen Broman. Tillsammans förvaltar de Lannebo Teknik som äger flera stora teknikbolag i USA. Men de har ratat Tesla.
”Det har redan prisats in enorma framgångar i aktiekursen och värderingsrisken är skyhög. Det är ett skolboksexempel på att man måste skilja på bolag och aktie”, säger Helen Broman.
Helen Broman är däremot övertygad om att bensinbilarna lever på lånad tid och att framtiden är elektrisk. I fonderna Lannebo Teknik och Lannebo Teknik Småbolag finns därför ett par bolag som kan dra nytta av elbilarnas utrullning.
”Det vi har siktat in oss på är främst infrastrukturen för laddning av bilarna. Vi äger till exempel Microchip Technology som tjänar på utbyggnaden av laddstationer”, säger Helen Broman.
Carsten Dehn som förvaltar Europafonden Lannebo Europa Småbolag tillsammans med Ulrik Ellesgaard har också satsat på just laddstationerna. För att Europa ska nå de uppsatta utsläppsmålen behöver transportsektorn fortsätta omställningen till eldrift och det har blivit mer och mer tydligt att flaskhalsen just nu inte är elbilarna i sig utan en för långsam och fragmenterad utbyggnad av laddningsstationer.
”Jämfört mad hajpen runt elbilar så har laddstationerna inte alls fått samma fokus. Men nu ser vi att utbyggnad av laddningsinfrastruktur verkligen tagit fart i Europa”, säger Carsten Dehn.
Läs mer: Aktier eller fonder – hur hittar man rätt sparform?
I fonden har Carsten Dehn det holländska bolaget Alfen som arbetar med laddstationer, smarta elnät och energilagring.
”Det finns alldeles uppenbart en stark underliggande efterfrågan på infrastruktur för laddning av eldrivna fordon. Marknaden förväntas växa med 35 procent årligen de kommande fem åren i Europa”, säger Carsten Dehn och fortsätter:
”I år kommer det att registreras runt en miljon nya elbilar i Europa. Men de kommande åren kommer antalet elbilar i mellanprissegmentet att öka kraftigt i och med att det lanseras mängder av nya modeller. Alfen har en unik position att dra nytta av detta med sin expertis inom smarta elnät och laddstationer”, säger Carsten Dehn.
Ett område som också hamnar i fokus när det gäller elbilar är batterier. I Sverige, liksom i flera andra europeiska länder, görs stora satsningar på att bygga ut batterifabriker. Ovan nämnda Tesla förväntas också komma med nyheter på batteriområdet i nästa vecka. Carsten Dehn menar dock att man behöver vara försiktig om man ger sig in i att investera i batteritillverkning.
”Batteritillverkarna har hittills inte kunnat visa att de kan växa med lönsamhet. Det problemet kan dock tänkas försvinna i takt med att marknaden växer. Däremot finns det ett uppenbart hållbarhetsproblem vad gäller råvarorna som krävs för batteritillverkning. Det har till exempel framkommit problem med barnarbete vid framställandet av kobolt som är en nödvändig råvara. Därför är just batteritillverkningen något vi undviker”, säger Carsten Dehn.
Bolag i artikeln: Mikrochip Technology, Alfen.